torsdag 29 mars 2012

Många blir det


Nej, några ägg behövde jag inte köpa när jag var och storhandlade idag. Det blir en hel del nu. För närvarande lägger ankorna ett ägg var varje dag, vilket är mer än vad hönsen gör. Det blir mellan fem och sju på sju hönor. Men ankorna har betydligt kortare värpsäsong än hönsen. Åtminstone har det varit så tidigare.

Jag tog med mig ett femtonpack ägg till Farmor när jag ändå skulle in till stan. Annars är det Trollets dagmamma som köper ägg av oss. Hon deklarerade direkt när vi skaffade hönsen att hon var intresserad av att köpa. Nu har vi kommit överens om att hon tar allt vi får över. Hon har haft höns själv och är van vid att göra av med ägg, och så har hon ju dagbarnen, så det går åt en del. Det hon själv inte gör av med tänker hon lämna vidare till sina vuxna söner. Jag vet ju hur länge de håller säger hon. Det är skönt att vi har fått det ordnat. Jag tror i och för sig inte att det skulle vara svårt att få hönsäggen sålda. Andra här i krokarna som har höns säger att det är betydligt större efterfrågan än tillgång. De hinner knappt sätta upp skylt med 'Ägg' förrän allt tar slut. De flesta får snabbt fasta kunder, och skylten kommer inte upp igen. Men vi har ju ankäggen också, och jag är inte så säker på att folk är lika pigga på att köpa ankägg. Jag har faktiskt aldrig provat att äta kokt ankägg själv, men det påstås att det inte är särskilt gott - å andra sidan så jobbade jag med en sköterska som bott några år i Vietnam och hon sa att där åt de alltid ankägg och det var minsann så gott så. Hur som helst, har man äggen i pannkaks- eller våffelsmet eller bakar på dem så märker man ingen skillnad.

Jag har bestämt mig för att jag vill ha en sådan här fin korg att hämta in äggen i :) Jag såg en sådan vid något tillfälle, men den var så ohemult dyr att jag baxnade. Bilden har jag tjyvlånat ur boken 'Hannas gömställen' av Jill Dow.


3 kommentarer:

EvaP sa...

Min moster hade en äggakorg, i den lade hon äggen försiktigt när de var rengjorda. Korgen har jag fått ärva och det är jag glad för.

Tine sa...

Här blir det också en hel del ägg. Ljuvligt! Förrådet i jordkällaren är välfyllt och det vi inte gör av med själva brukar jag ge bort till vänner och bekanta.
Läste nånstans att om man förvarar äggen svalt och helst inte tvättar dem, så är hållbarheten ca fyra månader. Inte dåligt!

Scylla sa...

EvaP: Ja, det förstår jag. Det är härligt att få ta över saker, i synnerhet saker med mening. Jag sörjer fortfarande en kamelsadel jag missade för att min far - som vanligt - "glömde bort" att meddela mig.

Tine: Jo, jag anade väl att det var något åt det hållet. Vår jordkällare är tyvärr inte i skick att användas, men vi har pratat om att försöka fixa den. Det blir väldigt trångt i kylskåpet med alla äggen.