måndag 5 mars 2012

Men snälla!

När jag gick in i SchoolSoft, där all information runt Drakens skolgång ska finnas och genom vilket kommunikation förväntas ske, för att skriva in hans fritidstider träffade jag på lärarens omdömen från höstterminens "kvartssamtal". Det var Älsklingen som var där då och jag hade nog inte klart för mig att svaren fanns inlagda i SchoolSoft. Hur som helst, när jag klickade på 'NO' så står där ett kortare omdöme som går ut på att han gör det han ska och klarar det han förväntas, typ, sedan följer:
Nästa steg, NO
Nästa steg att sikta mot/behöver öva mer på


Och där har läraren fyllt i:
Utveckla dina kunskaper om djur och växter i närmiljö.

Skulle Draken behöva lära sig mer om djur?!?

Snacka om att rapa upp svar enligt mall som om själva ifyllandet utgjorde något självändamål. Ungen kan ju redan mer än lärarna. Kan man rimligen förvänta sig mer av en åttaåring?

Jag är inte fullt nöjd med hans skola, det är jag inte. Inte med lärarna och undervisningen i alla fall. Däremot är jag helt och hållet nöjd med själva skolan, en gammal fin liten byskola med två klasser, med fritidspersonalen och med Trollets dagmammor.

Inga kommentarer: