måndag 5 mars 2012

Fåglar

Nu har jag tre sidensvansar ute i storhäggen här och känner mig lycklig som ett barn :) Underbart vackra fåglar! Jag antar att de är en del av en större flock som befinner sig annorstädes i byn. Jag älskar deras läte, som ringandet av små silverklockor. Det är väl en vacker beskrivning.

En ensam liten grönfink har jag här i vinter - åtminstone har jag bara sett en åt gången. Jag läste någonstans att antalet decimerats kraftigt det senaste på grund av gulknopp, så det är väl förklaringen, antar jag. Jag hör den sjunga här ibland och jag tycker om grönfinkssång också.

2 kommentarer:

EvaP sa...

Sidensvansar...åhhhh.

Tine sa...

Så underbart vackra! Såg några stycken i ett träd när jag tittade ut genom fönstret för ett par veckor sedan. Den enda gång jag sett dem här, hittills.

Jag har beställt fågelfröer härifrån i dag: www.slattergubben.se
Spännande blandningar - och ekologiska!