måndag 2 juli 2012

Anteckningar från buan (3)

28/6

Vi har vaknat sent. Det är 10° och blåsigt. Men solen tittar fram ibland i alla fall.

Nu har jag sett skatan. Den satt en stund på gärdesgården.

Man skulle kunna tro att det är Anke Franke som har levererat veden här: sura veden inte brinner, ryker så att ögat rinner. Suck!

Rödhaken är här! Och nu ser jag flugsnapparna också. Det har varit ovanligt lite aktivitet här på förmiddagen.

Jag satte Nassan i sjalen och tog dunken på räven och så gick till brunnen för att hämta vatten. Hela tiden med en olustkänsla. Tänk om jag skulle tappa henne ner i brunnen! Jag vred mig i någon halvabsurd ställning för att hålla henne så långt bort från hålet som möjligt.

Jag har aldrig sett så stor färgvariation på midsommarblomster som här.


Åkte ner till Mockfjärd och köpte batterier till kameran samt lite godis som jag tänker placera ut på en del ställen som skatter när ungarna och jag ska ut på äventyr nästa gång vi kommer hit.

Gick bort till älgpasset igen för att lägga ut godis. Tätörten blommade längs vägen. När jag svängde in på skogsvägen såg jag fullt med sileshår i knopp. Längre fram Jungfru Marie nycklar i blom och en massa linneor.

Vi gick bort för att mata hästarna med lite knäckebröd.

Inga kommentarer: