måndag 2 juli 2012

Anteckningar från buan (4)

29/6

Idag har vi kommit upp lite tidigare. Jag hörde korpen när jag var ute och morgonkissade.


Satte Nassan i sjalen och gick bort till utkiksplatsen för att gömma lite godis. Till min stora förvåning var gräset slaget den första biten av vägen. Men sedan var det orört och fält av skira silverrosa gräsvippor skimrade i solskenet, på sina ställen uppblandade med tuvor med brunrosa mer sammanhållna vippor.



Gick sedan tillbaka mot buan och in vägen bort mot myren för att få känna lite myrdoft och titta på skvattramblom.


Jag fortsatte den vägen fram för att se vart den ledde. Kom fram till ett annat älgpass med ett fantastikt läge. När jag stod där utanför kom en talgoxunge och satte sig på en gren bara en meter ifrån mig. Sedan flög den runt mig och satte sig på kanten vid ingången. Bedårande! Jag såg att det fanns fler i grenarna omkring passet. Satt där en stund och andades, tittade på talgoxungarna och såg ut över myren.

Hästarna har fått knäckebröd. Stanley tycker att han ska ha allt och motar bort de andra, den rackaren. Fast han är ju störst och den som jobbar hårdast, så han kanske behöver lite extra knäckis.


Inga kommentarer: