söndag 15 juli 2012

Å rensa å hå!


Nu har jag rensat över halva planteringen längs granhäcken. Den börjar bli färdigplanterad nu. Till nästa sommar bör det ha vuxit upp och ihop såpass att det inte behövs särskilt mycket rensning längre. Där. Sedan är det bara allt flyttande kvar :) Ja, så där som det alltid blir. Nä, den där blev för hög. Nä, den där trivs ju inte alls där. Nä, den där passar inte alls ihop med sin granne. Nä men, den där får ju inte plats. Nä men, den där färgen skulle den väl inte få?! Och så vidare, och så vidare.

Idag petade jag ner nåra tussar tuvtåtel (Deschampsia cespitosa), en hängstarr (Carex pendula), ett gäng vårbolmört (blådårört) (Physochlaina orientalis) och några fackelstånds (Ligularia hessei). Inte för att jag tror att det blir så tjusigt ihop, utan mest för att få dem i jorden, och den delen av planteringen är rätt fuktig, så där borde de kunna trivas. Jag får flytta om sedan. Fackelstånds sådde jag med tanke på en *host* framtida damm. Ja ja, fråga mig inte varför jag sått dem redan nu. Egentligen är jag inte så förtjust i knallgula blommor, men jag behöver (läs kommer att behöva) något stort, stadigt och robust runt dammen, så att ankorna inte rår på det i första taget. Det trevliga med stånds är bladen. Det finns så många olika roliga varianter. Jag har sått fler, men det är bara fackelstånds som kommit upp. Än. Spirstånds (Ligularia przewalskii) är nog favoriten bladmässigt och mörkbladigt klippstånds (Ligularia dentata 'Desdemona') och gullstav (Ligularia stenocephala) går inte heller av för hackor. Synd med det där knallgula bara.

Förutom Ligularia har jag tänkt mig flocklar runt dammen: fläckflockel (Eupatorium maculatum), hampflockel (Eupatorium cannabinum) och rosenflockel (Eupatorium purpureum). De är också höga och robusta. Och nu går jag och klurar på hur jag ska stå ut med det där knallgula ihop med rosa, och hur jag ska kunna fixa en övergång så att det inte stör.

Nå ja, den dagen den sorgen. Jag har ju inte ens någon damm.

Inga kommentarer: