måndag 9 juli 2012

Totoro i regnet

Det började regna igår, strax efter att vi klev upp på morgonen. Det har fortsatt ända till nu när klockan är tio på kvällen. Oavbrutet. Ja, det kan ju tänkas att det var uppehåll någon stund på natten då jag sov, men inte en minut varken under dagen igår eller idag. På ankbaljan ser det ut som om det kommit en dec eller så. Det kan faktiskt räcka nu!

Jag har svårt att göra saker utomhus när det ösregnar, nu när jag har Nassan, men jag lyckades i alla fall fixa lite med ällingarna på förmiddagen. Nu går de lösa i både hönshusets ankdel och i hönsgården, men ännu inte ute på gården. De är bedårande söta! Jag passade på att pussa lite på dem :)

Vi har haft Totoro ett bra tag här hemma utan att jag sett den. Jag nämnde vid något tillfälle att jag gärna skulle se den, och nu ville Draken så förvivlat gärna att vi skulle passa på och titta på den idag när det ändå var så uschligt väder.


Systrarna Satsuki och Mei har precis flyttat till ett stort gammalt hus på landet med sin pappa. Mamman ligger på ett sjukhus i närheten, men alla längtar och hoppas att hon snart ska få komma hem. Först blir syskonen lite rädda i allt det nya men snart upptäcker de att det finns något magiskt i huset och runtom.

På en av sina promenader i skogen vid huset träffar de sin nya granne, Totoro, en stor lustig varelse som är skogens väktare. Tillsammans med honom och kattbussen, världens bästa transportmedel, börjar ett underbart äventyr.


Otroligt söt! En riktig må-bra-film. Och när Totoro och flickorna får de planterade nötterna att växa upp till träd, så blev jag alldeles tårögd. Jag vet inte riktigt varför.

Jag är jäkligt svag för anime. Verkligen!


Trailer:

2 kommentarer:

aniara sa...

Den här filmen kollade min lilla tjej på mycket runt 3 års åldern. Den och 2-3 andra filmer av samma skapare. Nu har hon svängt över till Scooby Doo och Tintin där de löser mysterier och det är monster med. :)

Scylla sa...

Ha ha, ja du vet, jag och treåringar är rätt jämställta intellektuellt :)