söndag 9 januari 2011

Konnässörsklubben

Den senaste veckan har jag kämpat med mina fröbeställningar. Det är ett evigt sjå. Vad ska jag beställa från STA? Vad kan jag få tag på någon annanstans? Är priset där anständigt? Och så kolla kolla kolla, så att det inte blir dubbelbeställningar. Det är jag bra på. Eller så beställer jag sådant som jag redan har fröer av.

Beställningen till Konnässörsklubben fick jag iväg i veckan. Nu upptäckte jag att man kan köpa hasselört från Impecta, sannolikt billigare. Nå ja! Det skadar ju inte att stödja Göteborgs botan lite grand, det gör jag så gärna. STA-beställningen skickade jag igår. Beställningen till Ginna (en privatperson som säljer till anständigt pris) är färdigställd, men jag måste skriva ut listan på jobbet, för vår skrivare krånglar. Och beställningarna till Impecta och Rara växter är så gott som färdiga. Det artar sig! Lite ska jag beställa från Lindbloms också och kanske något från Örtagården och Runåbergs fröer. Har jag missat någon? Säkert!


Beställt via Konnässörsklubben:
Arisaema triphyllum; kobrakalla. Gör sig ofta bättre på bild än i verkligheten, eftersom blomman gömmer sig nere bland bladen och inte alls är så framträdande som man kan luras att tro. Men än sen?! Den är kul. Bild

Asarum europaeum; vanlig hederlig hasselört. Trevlig marktäckare. Jag behöver fler. Bild

Campanula betulifolia Bild, Bild2

Erythronium multiscapoideum 'Californii'; hundtandslilja. Bild

Erythronium tolumnense; ytterligare en hundtandslilja. Bild

Lilium kesselringianum; lilja som lär dofta helt fantastiskt. Bild

Maianthemum racemosum; vipprams. Har nyligen bytt namn från Smilacina r. Bild

Paeonia mairei; glanspion. Blommar tidigt. Bild

Paeonia officinalis; bergspion. Denna ska vara enkel och röd, som den jag letat fram bild på. Vi får väl se hur röd den är. De flesta bilder visar blommor som är mer eller mindre rosa.

Patrinia heterophylla. Inte så iögonenfallande, men lär få tidig och bra höstfärg - och jag är ju galen i höstfärg. Bild.

Petrophytum caespitosum; Bild. Har jag beställt denna? Ho ho! Vad tänkte jag på då, tro? :)

Trillium erectum; treblad, ett av många. Bild

Inga kommentarer: