torsdag 4 januari 2018

La Belle Sauvage - The Book of Dust


Jag har faktiskt inte trott mig om att klara av att lyssna på en bok inläst på engelska. Jag tycker att jag brukar ha svårt att hänga med på tv och film om det inte är textat. Men så chansade jag och lyssnade på Zadie Smiths Swingtime, som sista bok 2017, och den var ju extremt lättförståelig. Möjligen mycket på grund av Pippa Bennet-Warners inläsning.

Eftersom jag älskade Philip Pullmans trilogi Den mörka materian så blev jag alldeles till mig i trasorna när jag såg att han håller på med en ny serie om det som föregår händelserna i Den mörka materian. Den kom ut så sent som 19 oktober i fjol och finns ännu inte översatt. Men den fanns på Storytel och eftersom jag nu grejade Swingtime så vågade jag på mig den. Och det funkade, även om den inte var lika lättlyssnad. Den är så mycket mer dramatisk och ävenledes dramatiskt inläst av Michael Sheen. En fullkomligt fantastisk inläsning förövrigt! Och ordförrådet blir naturligtvis lite annorlunda också, en bok som handlar om nutida vardag jämfört med en äventyrlig fantasyroman med gammaldags och påhittat om vartannat.


Philip Pullman returns to the world of His Dark Materials with this magnificent new novel, set ten years before Northern Lights and featuring his much-loved character, Lyra Belacqua.

Eleven-year-old Malcolm Polstead and his daemon, Asta, live with his parents at the Trout Inn near Oxford. Across the River Thames (which Malcolm navigates often using his beloved canoe, a boat by the name of La Belle Sauvage) is the Godstow Priory where the nuns live. Malcolm learns they have a guest with them; a baby by the name of Lyra Belacqua . . .

Alltså, jag bara älskar det här! Den är klassad som bok för barn eller unga vuxna. Äh, sånt trams! Så här säger Pullman själv: I've published nearly twenty books, mostly of the sort that are read by children, though I'm happy to say that the natural audience for my work seems to be a mixed one - mixed in age, that is, though the more mixed in every other way as well, the better.


Nu väntar jag otåligt på del 2.

Pullmans hemsida

Och här ett Youtubeklipp från när Michael Sheen läser in boken. Vilken röst!

Inga kommentarer: