fredag 26 januari 2018

Kvällstankar


Idag har jag knut. En sådan "riktig", uppsatt med hårnålar. Det måste vara 25 år sedan sist.

Min farmor hade, så länge hon levde, en fläta som nådde ner till midjan, tunnare för vart år, som hon snirklade till en knut och fäste med hårnålar.

Mitt hår når nu också ner till midjan, vilket kanske låter tjusigt, men det är ytterligt misskött - jag har inte toppat det sedan i början av maj - och inte särskilt tjockt, så det ser inte mycket ut för världen. Min knut är inte snodd av en fläta utan bara tvinnat. Jag är förvånad över att jag lyckades få till den och att den hållit hela dagen.

I natt sov jag två timmar. Jag hade bestämt mig för att bara ta rätt på det nya kylskåpet - som nu är inforslat i köket - men inte ett endaste dugg mer när jag kom hem från jobbet. Bara sätta mig i fåtöljen med en stor balja te och inte göra ett smack. Men jag har inte ens tagit rätt på kylskåpet.

Jag har tänt ljus i hela vardagsrummet, krupit i mjuka kläder och satt på mig L'air du Desert Marocain. En av mina absoluta favoritparfymer som jag sällan bär vintertid men plötsligt längtade efter.

Jag funderar på om jag skulle starta en parallell blogg bara för böcker och bokrelaterade inlägg, nu när det blivit så mycket. Men jag är rädd att jag tappar mitt läsande (lyssnande) igen och vad spelar det då för roll? Hur sönderstressad kommer jag att bli på vårdcentralen? Kommer jag ha någon tid och ork att skriva överhuvudtaget? Och skulle jag ens kunna kalla det bokblogg när jag inte recenserar böckerna jag läser, bara nämner dem och inte mycket mer?

Satan vad jag har ont i halsen! Kan det då aldrig ge sig?


Inga kommentarer: