tisdag 23 januari 2018

Stanna hos mig


Yejide träffade sin man på universitetet och de har varit gifta i fyra år. De har ett fint äktenskap, allt som egentligen saknas i deras liv är ett barn. Yejide ber om ett mirakel, hon träffar läkare, hon går motvilligt på en krävande ceremoniell pilgrimsfärd. Men inget händer.

Släkten är bestämd, kräver ett barn och insisterar på att hennes man ska ta en till fru. Yejide känner sig förtvivlad. Hennes make försöker blidka Yejide såväl som släkten. Men det är en omöjlig situation som kommer att leda till svartsjuka, svek och förtvivlan.

Relationsromaner - för det kan man väl ändå kalla denna - är ju verkligen inte min grej, lika lite som kärleksromaner. Sannolikt hade jag aldrig kommit på tanken att läsa den om den inte varit utomeuropeisk-utomanglosaxisk. Att den är sprungen ur en kultur så olik vår var det som lockade mig. Och jag tycker att den var himla bra.

Och med denna har jag betat av den första boken i läsutmaningen 3x3 2018.


Inga kommentarer: