onsdag 21 april 2010

Fuchsiorna

Efter att ha studerat Rockdalas hemsida lite noggrannare, så har jag bestämt mig för att strunta i att beställa fler fuchsior. Dels går nästa leverans inte förrän sista maj, dels var portot rätt väl tilltaget. Jag nöjer mig med de fem, eller mer troligt fyra fuchsior jag har - Straat Kobe har troligen kokt ihjäl. Nedan är den lilla godingen Lechlade Magician (Bild lånad här).


Saftspända och krasiga i underbara färger hängde de där som - juveler? Nej, det är för banalt för en fuchsia. Som syrliga karameller, som dykande blå fåglar eller som baletten i Svansjön, som missionärernars glaspärlor, som själva drömmern om skönhet och överdåd.

Så skrev Karin Berglund i Lust och fägring, 1991, då när det just började gå att få tag på lite ovanligare fuchsior och inte bara 'Göteborgskan'. Jag var - som sagt - galen i dem, men förutsättningarna att ha dem och lusten mattades med åren. Men nog har den kommit tillbaka, allt, lusten. Nästa år...

Inga kommentarer: