måndag 5 april 2010

Påskriset


Ni anar inte hur mycket krafs det är i påskriset. Sedan jag fick barn har jag kompletterat med fjädrar i alla de färger - tidigare höll jag en mer diskret färgskala - och en massa bjärta figurer. Ungarna är lyckliga förstås. De älskar ju sånt där. I år har Draken hängt i allt själv, och jag har snott fast fjädrarna.

Fuskägg

Kaninerna är så fina att Draken har lyckats leka bort ett antal öron.


Träägg

Men några kaniner har i alla fall sina öron kvar.

Kycklingar måste man förstås ha

Ett träägg till


Ett stycke vindögd kanin


Höna; kycklingarna hennes ligger i en egen vagn

Riktigt ägg. Det har vi fått av Farmor.



Nä, precis! Inte en påskkäring så långt ögat når. Jag får väl förfärdiga några egna till nästa år. Ni vet sådana där gjorda av en träkula till huvud, med ögon, näsa, mun och spisrosor målade, och liten tygsjalett runt träkulehuvudet och en tygklädd kon till kropp genomborrad av en kvast gjord av tandpetare. De gamla vanliga, hederliga.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur har det varit med livs levande påskkäringar hos er då? Här kom det två stycken - i lördags! Jag har bestämt för mig att vi gick på skärtorsdagskvällen när jag var barn. Men det kanske är olika traditioner i olika delar av landet? /Tine

kicki sa...

Åh, kaninerna var ju alldeles bedårande även utan öron! Fast den vinögda var sötast. Här har vi bara en hög mjukis-kycklingar som kaksmulan med förkärlek bär iväg med... =)

Inga påskkärringar här heller, och vad jag har hört råder numera stor förvirring om dagen det ska påskas på. Svärmor i Småland påstod lördag, men toooooorsdag är det ju!

Heidi sa...

Så fint.Eg har ikkje fått opp ei einaste fjør i år. Då ungane var små hadde me mykje pynt. Eg får bli flinkare neste år...

Scylla sa...

Nej, inte en enda påskkäring kom - men det är ju en liten by. Jo, skärtorsdagen är det väl, traditionellt, som de ska komma, men jag har varit med om att de kommer lite hipp som happ.
Och Heidi, du som är så pysslig ska väl fixa att få ihop liter påskpynt till nästa år :)

Heidi sa...

Det er klart eg skal :-)