torsdag 21 april 2011

Åbrodd

På höstarna låter jag alltid löven ligga och vissna blomstänglar stå kvar i rabatterna. Det innebär att det är hysteriskt mycket att göra för närvarande.

Jag har nyss varit ute och röjt framsidesrabatten. Där har jag en åbrodd som jag nu klippte ner. Åh, vad jag älskar doften av åbrodd! Jag tog in några sticklingar och satte i en vas för att ha kvar doften. De brukar lätt få rötter i vatten, så jag kan passa på att göra några nya plantor.


Åbrodd (Artemisia abrotanum)

2 kommentarer:

AnnA sa...

Jag gillar den också! Det sägs att kvinnorna förr i tiden gärna hade en kvist åbrodd med sig in i kyrkan att sniffa på. Doften höll dem vakna under en långrandig predikan :)

Scylla sa...

AnnA: Ja, jag kanske borde ha en kvist på mig jämt att sniffa på, nu när jag är halvkomatös, och har lust att lägga mig och sova hela tiden.