söndag 3 april 2011

Mässan - gesneriacéerna

Gesneriasterna och Saintpauliasällskapet stod också på viktigtlistan när jag skulle göra mässan med graviditetströttmahyperemesis.

Eftersom jag är med i Gesneriasterna, så får jag rätt lätt tag på gesneriacéer och behöver inte tokhandla just på mässan, men jag plockade ändå med mig några växter.

¤ En påse med rhizomer av en Eucodonia-hybrid. Eucodonior är alltid trevliga. Underbar växt! Mest förtjust är jag väl i 'Adèle' (Bild, stooora blommor) och 'Maike' (Bild), men man vet aldrig vad det blir för spännande av dessa. Förra våren såg jag till att skaffa mig rhizomer till 'Frances' (Bild) och 'Cathy' - som väl inte var världens roligaste (Bild), men ok. Således har jag nu fem olika.

¤ Chirita 'Piccolo' (Bild) Jag tog en till Mommi också, för hon brukar gilla chiritor.

¤ Chirita 'Kazu' (Bild)

Sedan tidigare har jag C flavimaculata (Bild nedan), C tamiana (Bild) och C 'Chastity' (Bild)


En Kohleria 'Ampallang' (Bild) slank också med. Den var så ytterligt välvuxen att jag inte kunde motstå den.


Hos Saintpauliasällskapet plockade jag åt mig lite mer:

¤ S 'Tomahawk' (Bild). Härligt röd!

¤ S 'Lilla blåklockan' (Bild) Svensk hybrid skapad av Ingrid Lindskog, som är den som startade Svenska Saintpauliasällskapet och sedermera Gesneriasterna.

¤ S 'Brazo's Belle'. (Bild) Nytt försök. Minipaulior är jag usel på.

¤ S 'Pink Tulip' (Bild). ¤ S 'Alan's White Feather' (Bild) Ja, jag är alltså svag för de klockformade :)

¤ S 'Lunar Lily' (Bild)

¤ S 'Witch Doctor' (Bild) Jag tog den mest för bladets skull, mitt är grön-vit-rosa. På beskrivningarna står det snarare grön-silver, men så ser inte mitt ut. Och jag tror blommorna blir bra till bladen, förutsatt att resten av bladen nu blir likadana, vill säga.

Jag tog också ett blad av Saintpaulia velutina (Bild, den har underbara sammetsblad), men det var inte med i påsen när jag kom hem, och det sörjer jag lite. Jag har bara en art nu för tiden, och det är Saintpaulia rupicola (Bild. En underbar paula för övrigt. Den gör flera rosetter och blommar villigt och rikligt.

Inga kommentarer: