måndag 4 april 2011

Mässan - resten

Ja, då rabblar jag vidare...

¤ Potatis från Larsviken. Bara två sorter i år: Amandine och Pink Fir Apple. Jag gav några av var sort till Pappa att prova också.

¤ Örhängen från Pratooms Hantverk. Hon gör helt fantastiska grejer i någonslags bröddeg. Jag blev så glad när jag upptäckte att hon var där i år också. Jag köpte pelargoner och fuchsior - till Mommi också. Förra året köpte jag rosa orkideer och kungsängsliljor. Hon har haft en hemsida, men jag kommer inte in där. Jag vet inte om den bara är tillfälligt borta (www.pratoom.se). Jag borde ha tagit ett par violer också.

¤ Fröer från STA (jag missade ju andra omgången) och Blomstervännerna. Hos de senare fick jag äntligen tag på fröer till vanlig hederlig Viola cornuta (hornviol). Herregud att det skulle vara så omöjligt att hitta något så simpelt. Jag har letat som en galning på nätet, men bara hittat hybrider i andra färger. Jag hoppas att den ska se ut ungefär som på bilden nedan, även om det är en hybrid som heter 'Ulla'. Vanlig enkel enfärgad blå(lila), som jag minns den från min barndom.


Och så tog jag en påse med blå bergvallmo som jag hittade i en skål hos Rhododendronsällskapet. Ja, tog och tog, jag betalte naturligtvis för den. Hela tio riksdaler :)

¤ Hos STA köpte jag även boken 'Trädgårdsliv', som jag varit ute efter ett tag, men inte kommit mig för att skaffa.


¤ Och i STAs monter fann jag också Heuchera 'Sweet Tea', som jag inte kunde motstå. Två små plantor blev det. Jag funderar på om de skulle göra sig till någon gulbladig Hosta.



När jag åkte till Weibulls på Sveavägen på lördagen, så hittade jag lite smått och gott, bortsett från fuchsiorna.

¤ En stickling av vanlig hederlig 'Svärmors tunga' (Bild). Jag skulle helst velat ha en utan gul kant, men det är ju stört omöjligt att få tag på en, så nu fick det bli en med gul kant.

¤ Tre små pluggplantor av småbladig silvrig helichrysum, som jag tidigare nämnt, och som ska samsas med fuchsiorna Marinka i amplarna på altanen. (Sådana här ungefär)

¤ Två små pluggplantor av bacopa (Bild) - som inte heter bacopa - som ska samsas med pelargonerna PAC 'Viva Marino' i amplarna på framsidan. Jag hoppas att de inte tränger ut pelargonerna totalt. De blir rätt stora med tiden.

¤ En knöl av Tropaeolum tuberosum, knölkrasse, blev jag också med. Den såg så liten och söt ut och jag tänkte att den skulle göra sig under den ricin jag tänkt så och ha i en stor kruka på altanen. Ricinen med sina rödtonade blad och orange blommor, och så den lilla söta orange-röda krassen under. När jag kom hem och tittade närmre såg jag att krassen blir en meter. Ho ho, som man misstar sig ibland :)



1 kommentar:

Tine sa...

När jag var i Ecuador 2009 såg jag en Svärmors tunga utan gul kant säljas på en marknad. Då var jag frestad att försöka smuggla med mig en till Sverige åt dig. Eller...det kanske är tillåtet?
Jag ska dit igen i höst. Då kanske jag tar hem en!