söndag 10 april 2011

Inga blåbär

Uppe i buan var det kallt och blåsigt, men där var betydligt mindre snö kvar än vad jag väntat. Det ligger ju högt. Stuggu var förstås helt urkyld, och trots stearinljus, värmeljus och eldning i vedspisen fick vi till föga värme under de timmar vi var där. Jag gick med raggsockor i fårskinnstofflor och frös ändå.

Och nej, några blåbär hittade han inte, Trollet. Men det gjorde inte så mycket, för han kom glädjestrålande tillbaka från "hygget" och deklarerade att han hittat smultron. Nej, Älskling sa jag det finns inga smultron än. Jo då, det fanns det visst, hävdade Trollet, han hade till och med ätit ett. Då angstade jag ett tag över att han kanske fått fatt på liljekonvaljebär, eller något annat onyttigt, innan jag lugnade mig och insåg att det enda röda bär som skulle kunna hittas där och som rimligen skulle kunna överleva vintern är lingon.

Draken hittade ett magnifikt älglårben som han släpade hem till tomten.

I övrigt var det mest bråk, gräl och gnäll. Suck!

Inga kommentarer: