söndag 10 april 2011

Violer

Jag blev, som sagt, helt överlycklig över att äntligen hitta frö till vanlig hornviol (Viola cornuta). I min barndom hade vi alltid den blålila sorten i ett antal tuvor som ständigt blommade och som man alltid kunde plocka bucketter av, utan att plantorna såg skattade ut. Jag hoppas att mina plantor - ja, om fröna nu gror som de ska - blir lika denna 'Ulla', som jag skrev om tidigare. Jag har också skaffat hornviolen 'Alba Minor', den var söt, tycker jag.

Vanliga vita fjärilsvioler (Viola sororia 'Albiflora') har jag också alltid varit förtjust i och haft. Av någon anledning har jag inte haft några 'Freckles', trots att jag tycker om dem, och min mamma alltid haft sådana.

Nu har jag tagit mig i kragen och beställt frön till 'Freckles' och till sorten 'Sorority Sisters', som verkar vara en blandning av alla möjliga färgvarianter.

Jag har också beställt luktviolen (Viola odorata) 'Reine de Neiges'. Jag undrar varför jag aldrig har haft några luktvioler.

Inga kommentarer: