söndag 3 april 2011

Mässan - fuchsiorna

Mässan ja, Tine. Det har blivit dåligt med rapporterandet därifrån.

Eftersom jag förstod att jag kanske inte skulle orka som vanligt, så siktade jag in mig på att i rask takt avverka det viktigaste. Jag hade beställning på fuchsior från min far och ville också ha några själv, så jag började hos Rockdala/Wibrants. De hade naturligtvis inte hälften av det jag listat från nätet med sig.

Till mig själv köpte jag 'Marinka' (Bild), som jag ska ha i tre amplar på altanen. Jag tror att de kommer att funka mot falurött ihop med silverfärgad, småbladig rabatteternell. (Rabatteternell måste för övrigt vara det mest korkade svenska namn som givits åt en växt. Vad fan har de med eterneller att göra?!?? Jag borde bara använda 'Helichrysum'. Ja, hädanefter gör jag det. Så det så!).

Jag köpte vidare tre arter: Fuchsia boliviana var alba (Bild), F. procumbens (Bild) och F magellanica 'Aurea' (Bild).

Ljuvliga 'Whiteknights Pearl' (Bild) är ju i princip omöjlig att vara utan, så en sådan blev det också, liksom den alltid trevliga och välartade 'Celia Smedley' (Bild). 'Swanley Yellow' är en annan gammal favorit, som kanske inte ser helt rolig ut på bild, men som är helt underbar.

'Panache' (Bild) är faktiskt helt ny för mig, annars har det mest blivit gamla favoriter. Och som synes är det de små enkla varianterna jag vanligtvis faller för. F procumbens må ser rätt flashig ut om man betraktar blomman i närbild, men den är ju så pytteliten. Jag ska ha den som marktäckare under något högt i kruka, tänkte jag. Så här ser bladen ut, bild, den är väldigt söt, faktiskt.

'Hesset Festival' (Bild) kom också med. Två stycken, en till mig och en till Pappa. Det måste ha varit ett felköp. Jag plockade ständigt från fel hylla, samma som lappen satt på, istället för hyllan under, som man skulle. Så jag fick springa och byta rätt stup i kvarten. Jag begriper inte varför det var så vansinnigt svårt för mig att få in det där. Nå ja, den blir kanske bra när det väl kommer till kritan. Eller så donerar jag den till någon hugad spekulant.

Jag kom på att Weibulls på Sveavägen brukar ha bra med fuchsior, så jag åkte faktiskt in dit på lördagen och kompletterade lite, mest till Pappa, men även med en F fulgens (Bild) till mig.

Pappa gillar mest de "feta", så till honom köpte jag sådana, medan Mommi även gillar de små, de avlånga och de enkla, så till henne valde jag lite sådant.

Exempel på Pappa-fuchsior: Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Och Mommi-blommor (ja, förutom de där avlånga jag redovisat ovan, och som jag köpt till henne också: 'Panache', 'Swanley Yellow', F fulgens, F boliviana var alba): Bild Bild Bild

3 kommentarer:

Tine sa...

Jag handlade mest sånt som så småningom ska ätas: lite komplettering av tomatfröer jag glömt beställa från Runelands (två sorter, nu har jag inalles 12 olika på gång), sättlök av alla de sorter, lager att krydda med. En del böcker. Lite keramik. Och en tröja/jacka från Edursdotter - den är jag nog allra gladast för!

Jättekul att läsa om dina inköp!

Scylla sa...

Ja, koftorna från Edursdotter är underbara. Vi köpte en till Mommi i 70-årspresent. Jag har ännu inte skaffat någon åt mig själv, men tänkt i åratal att jag ska. Vilken valde du?

Tine sa...

Det blev en svart Måra, kort med ståkrage. Jätteskön!