tisdag 8 maj 2012

Dagens


Det blev ingen promenad med termos och kikare för mig och Nassan idag. Jag fick besked om att mina nya glas kommit och åkte därför in till min optiker i stan för att få dem isatta. Det här är andra glasögonparet på raken där antireflexbehandlingen krånglar. Jag är extremt känslig för fläckar på glasögonen och har inte alls kunnat koppla bort eländet, utan varit väldigt trött och besvärad. Och linserna kan jag inte ha längre, för med dem ser jag inte på nära håll. Jag hade gått två månader över garantitiden, men optikern min var snäll och bytte glasen ändå. Det är jag verkligen glad och tacksam över.

När jag nu ändå var i stan var det lika bra att klara av storhandlingen. Det var ett sjå att handla i linser. Läsa innehållsförteckningar och sista datum var ingen lek, kan jag säga. Nå ja!

Efter att ha varit hemom och packat upp och slängt i mig lite mat åkte jag och hämtade Trollet hos dagmamman. Och så åkte vi till Bäsna trädgård och åt glass och gick trollstigen. Och... ja... *host*... det är möjligt att det inhandlades någon liten växt eller så också. I dammarna hade grodynglen precis kläckts. Nu är jag än mer sugen på att hämta hem lite grodrom. Man får det, har jag läst mig till, trots att grodorna är fridlysta. Bara man släpper ut dem där de kom ifrån. Tyvärr tror jag ju att det kommer att torka ut där uppe innan det har blivit grodor. Ja, på hygget alltså, inte i Bäsna trädgård.

Under häggen har det varit tre gulsparvar idag. I vintras hade vi ju väldigt många, men jag har inte sett dem sedan snön försvann. Lustigt att de kom tillbaka nu! Vi har alltid haft mycket skator här. Dels har vi haft ett skatbo i en av storgranarna - som tyvärr blåst ner - dels hittar de ju mat lätt här. De har bara blivit fler och fler sedan vi flyttade hit. Men nu helt plötsligt är här bara en. En enda. Jag begriper det inte. Man brukar se spår om rovfåglar varit framme, men det var länge sedan nu. Björktrastar är ju sannerligen inte direkt ovanliga, men i år är här verkligen extremt många. Det varierar väldeliga, må jag säga.

Inga kommentarer: