fredag 18 maj 2012

Men det hjälpte inte

Älsklingen vet att det brukar bli fason på mig om jag får komma ut i skogen, så han skickade ut mig och Nassan igår. Vi gick och satte oss i älgpasset som ligger på väg mot vattenfallet. Jag hade kaffe i termos, kikare, kamera och 'Fågeldagbok' med mig.

En liten sångare - lövsångare tror jag - hoppade omkring i buskarna runt mig och humlorna surrade. Koltrastarna flög lågt, fram och tillbaka, i björklunden framför. En hoppade omkring älgpasset utan att ana att jag var där. Jag var tämligen säker på att det var en koltrast jag hörde, men till sist blev jag i alla fall så nyfiken att jag var tvungen att titta över kanten, och då skrämde jag förstås bort den. En större hackspett trummade på en stolpe längs linjan bakom. I öster gol göken. Den första gök jag hört i år. Tröstergök. Men det hjälpte inte. Och korpen flög över skogen, men det hjälpte inte heller.

Och maten var god och vin drack jag till. Men det hjälpte inte heller. Det var svart hela dagen.


Idag är det något bättre, även om jag fortfarande är låg.


Jag jobbar på det.

Inga kommentarer: