lördag 19 maj 2012

Minsann!


Näva med en av tre kycklingar. Det trodde jag aldrig. Som de har tjorvat i detta rede! Det kan mycket väl kläckas fler, för hönorna har inte bara ruvat lite hur som helst, utan också värpt där lite hur som helst.

Det är fortsatt struligt där ute. Jag måste styra upp det på något vis, men jag vet inte riktigt hur. Flera gånger varje dag är jag och lyfter bort hönor som lagt sig på fel ägg eller som helt sonika stulit någons. Ibland är det riktigt avancerade rockader som ska till för att få allt rätt. Lilja är värst. Henne har jag lyft bort tre gånger idag. Jag gjorde till och med i ordning ett rede med ankägg i, men det funkade inte. Då stängde jag luckan så att hon inte kunde komma in mer.


(Suddig bild ja, uschäääkta!)

8 kommentarer:

AT-doktor sa...

Åh, vilken ljuvlig liten krabat!

Scylla sa...

Ja, det är en sådan gåva att få ha höns och kycklingar!

Lilla Mysan sa...

Oooo, sötnos! Säger jag som egentligen tycker att fåglar är superäckliga! Brr! (inte vilda fåglar dårå, så länge de håller sig på sin kant och inte kommer i stora flockar)

Scylla sa...

Lilla Mysan: Nämen... tycker du inte om fåglar?! Som är så fiiina ju! :))

Lilla Mysan sa...

Ja, alltså, de är jättefina. På håll! Men när de flaxar inpå en och dammar vill jag springa och skrika. Och de läskiga benen och klorna! Brr!

Scylla sa...

Lilla Mysan: Men de har mjuka fina små trampdynor under fötterna. Alldeles lena :)

Tine sa...

Åh, så söt! Mina höns verkar tyvärr inte alls intresserade av att ruva, så här blir det inget smått... :-(

Scylla sa...

Tine: Skaffa några hedemoror så blir det ruvat jäklar anacka :)