fredag 25 maj 2012

Vind


Runt 27° var det här på eftermiddagen. Vi satt på verandan, i skuggan och åt och njöt. Ja, nu skippar jag alla de jobbiga bitarna: allt tjafs, ungarnas eviga gnällande och provocerande, vårt skällande etc etc för att ni riktigt ska känna hur mysigt och pysigt vi hade det där, på fredagkvällen, när vi grillade och satt alla tillsammans och försökte verka som en alldeles normal trevlig, lycklig familj. Efter maten började det fläkta. Jag satt i godan ro och matade Nassan med banan och Älsklingen var inne och vattnade, för det är vattningsdag. Det var otroligt skönt att sitta där, och ja, visst blåste det, men det kändes ju bara väldigt skönt efter dagens alldeles ovana hetta. Molnen drog ihop sig och klirr, så blåste mitt vinglas omkull. Då först började jag inse hur mycket det faktiskt blåste.

Då blev det aktivitet vill jag lova. In med allt som höll blåsa bort. In med all (väldigt mycket) tvätt, för 'nu blir det regn och åska' var vi säkra på, både Älsklingen och jag.

Det blev inget regn och ingen åska. Molnen skingrades och vinden mojnade. Svalorna flyger in och ut ur ladugården och björktrastarna flyger kors och tvärs med näbbarna fulla av 'gudvetvad'.

Lika fort som det kom, lika fort försvann det.


Jag dricker nymalet kaffe, så här, sent på kvällen, och ska snart lägga mig och läsa. Imorgon blir det medeltidsmarknad. Och som den gnälliga person jag är, så tycker jag ju att maj kan bjuda på någonting annat än 10°, igenmulet och stark nordanvind alternativt 27° och gassande sol. Var tog 20° och växlande molnighet vägen?

1 kommentar:

EvaP sa...

Aldrig blir vi nöjda, här nere är det som hos dig - först svinkallt och nu stekande sol. Jag har förvandlats till en kokt kräfta i dag.

Nåja.

Jag har kämpat i alla år att vara en normal familj, jag har aldrig lyckats.

Ha en trevlig dag i morgon, själv ska jag vara inomhus tills min kokta-kräft-färg har gett vika (jag ska jobba på söndag).

Kärlek till dig, Allra Bästa Scylla!