fredag 11 maj 2012

Flugsnapparen

Igår kväll såg jag flugsnapparen sitta nere på staketet. Jag har bekymrat mig lite över att jag inte sett någon flugsnappare än. Vi brukar alltid ha ett par som häckar i grannens holk, strax intill vår tomt, och jag var orolig att de inte skulle komma tillbaka. I morse såg jag i lokaltidningen att någon rapporterat som 'vårtecken' att hon sett den första flugsnapparen som igår. De brukar alltså komma sent. Det bekräftades i min fågelbok när jag tittade efter. Man lär så länge man lever. Nu hoppas jag bara på att se två flugsnappare, så att det blir häckning av i år också. Och jag hoppas att den först anlända inte far illa i det här vädret. Just nu regnar det för fullt och till i morgon spår de snöblandat regn, vilket knappast kan bjuda på särskilt många flygfän att snappa.

Inga kommentarer: