måndag 14 maj 2012

Skönhet

Jag skulle fixa pass till Nassan idag och var därför tvungen att bege mig in till stan. När jag kom tillbaka var det en sådan där fånig stund kvar innan det var dags att hämta Trollet hos dagmamman. Det regnade och blåste hårt och jag hade ingen lust alls att gå ut på promenad.

Istället för att svänga in hemmavid fortsatte jag och körde upp i övre byn och vidare upp mot Ändlösberg. Jag körde långsamt, långsamt uppåt. På radion gick ett riktigt intressant program om skönhet. Jag lyssnade på den vackra musiken och såg mig om. Vid ett tillfälle flög en stor fågel upp och in i skogen, jag skulle gissa att det var en orrhöna.

På översta vändplanen stannade jag bilen. Jag lyssnade medan jag såg ut över skogen, såg hur vinden slet i tallgrenarna och hur torra löv yrde runt vägen.

När programmet var slut hissade jag ner fönstret en bit, lyssnade på regnet och läste ett par kapitel ur 'Fågeldagbok'. Nassan snusade där bak i sin stol och vaknade inte, trots att vi stod stilla.

Sedan körde jag ner igen, på ettan, med nedhissade fönster. Regn, vind och fågelkvitter hördes igenom motorn. Med jämna mellanrum stannade jag och slog av motorn. Lyssnade och tittade.


Därefter hämtade jag Trollet hos dagmamman, Draken kom hem med skolbussen tillsammans med en kompis, Nassan vaknade och var hungrig. Men en stund i absolut frid fick jag i alla fall.

Inga kommentarer: