måndag 21 maj 2012

Hönseri hönsera


Igår flyttade jag ner Näva, äggen och de tre kycklingarna till en låda med halm på golvet. De måste ju få mat i sig snart, de små, tänkte jag.

I morse hade Lilja snott Blåklockas rede. Då tog jag alla kvarvarande ägg utom två från Näva och lade upp dem i det tomma redet och så lyfte jag dit Lilja. Nu verkar hon nöjd. Under dagen hade Näva lämnat de två äggen och höll sig ute på hönshusgolvet med kycklingarna. Då flyttade jag upp dem till Lilja. Eftersom hönorna sprungit och värpt lite hipp som happ i det där redet, så kan det finnas levande kycklingar som inte är riktigt färdiga än i äggen. Vi får se om hon lyckas ruva fram något.

På söndag bör det vara dags för Blåklockas ägg att kläckas. Det blir i så fall en fin morsdagpresent :) Ytterligare en vecka senare är det Blåsippas tur.

Nästa gång någon av hönorna lägger sig och ruvar ska jag styra upp det hela lite bättre. Direkt gå in och märka äggen och sedan lyfta undan hönan varje morgon och kolla så att det inte finns några nyvärpta i redet. Det här har ju varit alldeles hopplöst. Jag har varit så jäkla rädd för att störa hönorna när de ruvar, men dagmamma T berättade att hon alltid gjorde så när de hade höns.

Inga kommentarer: