onsdag 17 juli 2013

Den hemliga trädgården


Jag har sett filmen, men inte läst boken förr. Egentligen hade jag tänkt att jag skulle låna den här boken, som ni ser omslaget till här ovan, och som innehåller jättefina bilder. Men nu blev det så att jag lånade Den hemliga trädgården som talbok åt Draken. Han tyckte att den var sketatråkig, och så blev det så att jag tog över den.

Föräldralös, sjuklig och bortskämd skickas lilla Mary Lennox från Indien till sin farbrors ensliga hem i det avlägsna England. Den ensamma flickan försöker anpassa sig till sitt nya liv, men vad är det för hemska skrik som väcker henne om nätterna?

Snart vänder Marys lycka och mysterierna klarnar. Hon får vänner - den snälla husjungfrun Martha, den härlige, okuvlige djurtjusaren Dickon och den buttre gamle trädgårdsmästaren Ben Weatherstaff. 

Och när hon finner nyckeln till en hemlig trädgård som varit låst i tio år öppnas en helt ny förtrollad värld för henne. Precis som trädgården börjar komma till liv igen och så sakteliga visar upp sina hemligheter, så börjar också Mary blomstra och finna glädje och lycka.

Jag tror att jag skulle ha tyckt väldigt mycket om den som barn. Som vuxen vet jag inte riktigt. Men  visst är det något magiskt med en hemlig trädgård?! Och jo, visst är den charmig, boken! Egentligen riktigt spännande, och lite mystisk. 1909 skrevs den. Visst finns det väl något alldeles förunderligt, underbart, fascinerande med att läsa äldre litteratur. 100 år är ju ingenting i det avseendet, men ändå, 100 år! Fatta, h u n d r a år!


2 kommentarer:

AT-doktor sa...

Såg du den inte på jullovsmorgon när du var liten? Eller gick den under eftermiddagsfilmen på jullovet? Har för mig att den gick flera gånger. Själv läste jag den första gången för ett par år sedan.

Scylla sa...

Nej, det gjorde jag inte. Inte kan den ha gått på mornarna? Det missade jag inte, ens relativt långt upp i ålder. Konstigt att jag missade den om den gick på eftermiddagen också. Fast du är ju några år yngre än jag. Vill minnas att jag såg den på Grand.