tisdag 23 juli 2013

Om jag


Hemma igen från Gotland och jag vadar runt bland smutstvätt och prylar som packats upp men inte placerats ut på sina rätta platser.

Vi har haft det bra, antar jag. Men att semestra med barn är ju knappast som att semestra för sin egen skull. Som tidigare undrar jag i mitt stilla sinne varför vi betalar 10 000 för att lyssna på deras bråkande, skrikande, gnällande och tjatande och jaga efter Nassen som måste passas hela tiden. Nå ja, i år valde vi ju att inte åka utomlands och hosta upp 30 000 för samma tvivelaktiga nöje som beredes oss hemmavid dagligen.

Jag vet i alla fall exakt vad jag hade gjort på Gotland om jag hade fått åka ensam:

  • Jag skulle ha åkt runt och tittat på kyrkor. Jag älskar kyrkor.
  • Jag skulle ha vandrat vid havet och letat fossil.
  • Jag skulle gått på "blomstervandringar" med en bra flora i högsta hugg.
  • Jag skulle ha besökt hantverksbutiker, keramiker och loppisar.
  • Jag skulle ha ätit på restauranger med lokal, spännande mat.
  • Jag skulle ha vandrat runt i Visby en dag.
  • Jag skulle ha åkt till Krusmyntagården.
  • Jag skulle ha läst massor.
  • Jag skulle ha handarbetat.

En kyrka var jag inne i. Som hastigast, jagande Nasse större delen av tiden.

Jag har läst typ 200 sidor ur David Copperfield. Ungefär vad jag tycker att det skulle vara rimligt att läsa per dag när jag har semester.

Gå längs stranden fick jag förvisso göra en del och leta fossil också, men det var väldigt mycket Nassejagande och avbrott av de andra två som pep över att de var hungriga, måste akut till en toalett, ställde tusen frågor, ropade "titta här mamma!" en gång i minuten, hängav sig åt sitt vanliga bråk-skrik-gnäll-"mamma-han-slog-mig!" och ett allmänt, evigt malande och låtande så att man aldrig någonsin får vila öronen.

Nå ja, jag ska inte gnälla. Jag är evigt tacksam över de tre och skulle aldrig velat vara dem förutan. Men nog kostar det en del att ha barn.


Inga kommentarer: