söndag 14 juli 2013

Godnatt Mister Tom


För många år sedan hörde jag något kapitel av den läsas som följetong på radio - eller om det nu rent av var den dramatisering för radioteatern, som jag nu läst ska ha sänts ett flertal gånger.Ända sedan dess har jag tänkt att den ska jag läsa! Jag har stått med den i handen vid ett par tillfällen, men ställt tillbaka den. Antagligen för att jag redan plockat åt mig så mycket redan. Men så blev det då äntligen av. Fast som CD-bok. Någon bild på det omslaget har jag inte lyckats hitta, så jag valde den här, som ser ut att kunna vara originalet på svenska. 1981 kom den ut på engelska. Där ser man! Jag trodde nog att den var äldre. Hur som helst så gillade jag den verkligen. Och när jag kommit några skivor in i boken så låg Draken här en kväll och beklagade sig över att han inte kunde sova och jag föreslog att han skulle lyssna på den han också. Jag tror att du skulle tycka om den sa jag. Draken brukar vägra att befatta sig med allt som inte är fantasy eller handlar om djur, men han började lyssna och han älskade den. Den är så spännande! tyckte han.

Läs, vettja! :)

Tillsammans med en mängd andra barn från Londons slumkvarter har den faderlöse Willie flyttats ut på den engelska landsbygden för att komma ifrån riskerna för flyganfall mot London. Av en slump kommer Willie att hamna hos den gamle enstöringen Thomas Oakley. Hos Mister Tom möter han för första gången i sitt liv vänlighet. Han får äta sig mätt, får kläder och – för första gången i sitt liv – en egen säng. Men snart sänder hans mor efter honom...


Inga kommentarer: