torsdag 25 juli 2013

Fem smutsiga små...


Ja, inte fingrar, då.

Det var lillebroderns fötter som var värst, trots att det inte ser ut så på bilden, för de var fullkomligt kolsvarta även på sidorna och uppåt anklarna. Storebroderns fötter var mest lortiga undertill. Eftersom de vägrade bada när vi kom hem utan nödvändigt skulle duscha och dylik lort knappast går att avlägsna så enkelt, så beordrade jag dem att ta ett fotbad. Det tyckte de var spännande. Ha ha! Jag hällde upp vatten i babybadkaret, satte två pallar bredvid, hällde i grovt salt och lite lavendelolja och gav dem en tvål och två nagelborstar, och där satt de och skrubbade och verkade tycka att det var övermåttan angenämt.

Lillasysters fötter gick sannerligen inte heller av för hackor. Därtill hade hon suttit i carporten och hällt grus och sand över huvudet på sig innan vi for sta till Borlänge. Hon placerades således i badkaret. Väl uppe ur badet började hon skrika som en stucken gris när hon såg mig lägga upp en av nagelborstarna (i form av en katt) på tvättstället. Jag gav den till henne och hon satte sig på en pall och började noggrant skrubba sina (nu rena) fötter, precis som hon sett storebröderna göra. Gosungen!

Bröderna hjälptes sedan åt i duschen medan jag plockade undan. Sedan åt vi jordgubbar, hallon och yoghurt som "kvällsfika".


Låter det idylliskt och pluttrigt?! Nå väl, det är bara för att jag uteslutit alla svordomar, dumheter begångna av barnen och allt tjorv, alla skrik och all skit. Ibland måste det få verka lite myspysigt, så där.


1 kommentar:

Scylla sa...

Testar en sak...