fredag 6 december 2013

Asimbonanga



Jag tror att det var på Facebook och inte här jag postade den här tidigare. Skulle det nu vara en dubblett (absurd stavning!) här, så får det så vara.

Asimbonanga (We have not seen him)
Asimbonang' uMandela thina (We have not seen Mandela)
Laph'ekhona (In the place where he is)
Laph'ehleli khona (In the place where he is kept)

(Observera hur lååång han är!)

Jag är så oändligt imponerad av denne man. En förlust, förvisso, men är man 95 år så har man kanske gjort sitt - och Mandela mer än de flesta. En stor, mycket stor, man.

Låten har jag varit ytterligt förtjust i ända sedan Johnny Clegg och Savuka var med i Jakobs stege, anno dazumal. Och körsångerskan... vilken röst!


Som en (mycket) fånig parentes måste jag nämna att jag förundrar mig lite över att Mandela var en sådan ytterligt stilig karl på ålderns höst. Han var ju inte särskilt stilig i sin ungdom, att döma av bilderna från tiden innan han blev fängslad.

Inga kommentarer: