fredag 27 december 2013

För några minuter


Jag tog ungarna med mig till biblioteket i Borlänge. De har pipit över julhelgen för att de inte har några CD-böcker att lyssna på om kvällarna. Nej, med min utfärd till landets södra delar har det blivit lite si och så med biblioteksbesöken å ungarnas vägnar. Men först åkte vi till kinarestaurangen, den som har en damm med karpar och guldfiskar, för den älskar ungarna. Trollet ville ha kycklingspett, det är hans favorit. Draken ska ha stekta nudlar, i huvudsak, det är hans favorit. Men han provar det mesta av det andra också. Nassen satt och mölade i sig majs, nudlar och sötsur sås så det stod härliga till. Hå hå ja ja! På restaurangen gick det faktiskt riktigt bra. Dessvärre var där en annan unge som lyckades demolera plastväxterna just vid vårt bord och som kastade massa skit ner i dammen, och jag misstänker att alla trodde att det var mina som varit i farten, vilket grämer mig en smula.

På biblioteket var det värre. Nassen var totalfnattig och skulle klättra i alla trappor, springa in i personalutrymmena och hon dök på andra små barn och var besvärande påträngande - rätt olikt henne, kan jag tycka. Det var ett elände att försöka hålla ordning på henne samtidigt som jag skulle leta fram böcker till Draken och Trollet - som satt som imbecilla och stirrade hålögt när jag bad dem hålla ett öga på lillasyster medan jag letade böcker. Nå väl, till slut tågade vi ut från biblioteket i samlad tropp, bärandes två kassar med böcker. Trollet och Nassen somnade i bilen och var så lagom roliga att tas med när vi kommit hem och skulle ut ur den varma bilen i kylan. Nassen pep i en timma, typ, och skulle snutta och snutta och snutta. Tack och lov kom Älsklingen hem och gav henne pepparkakor och så var friden återställd. För några minuter.

Inga kommentarer: