torsdag 5 december 2013

Lady Chatterleys älskare


Jo, men alltså, visst var jag klar över vad boken handlade om, men den var faktiskt betydligt mer uttalat erotisk än vad jag hade väntat mig. I början tyckte jag att den var rätt rar, så där, men på slutet blev jag rätt less på Mellors konstiga åsikter om lesbiska, bland annat, och vad som är normal kvinnlig sexualitet och hans maaalande. Och kalla mig sipp, men jag tycker att kuk, fitta och knulla är synnerligen fula ord som inte bör upprepas i det oändliga bara för den goda sakens skull - eller för att visa att man faktiskt... ja, vad? Kan? Vågar? Är frigjord? Vidsynt? Tolerant? Faktum är att jag tycker att det är svenskans tre fulaste ord. Jag är inte vän med klusiler, kanske. Och ljudkombinationen kn är ju särdeles ful. När jag tänker efter är det nog klusiler i kombination med annan konsonant som är så ful. Och u, både i sin långa och korta variant. Ja ja, nu var det ju inte fonetik det skulle handla om. 

Sven Wollter är ju bra i alla fall. 


Inga kommentarer: