onsdag 4 december 2013

Björnen!


Härförleden kröp jag upp i sängen med liten Nasse och en bok med Alice Tegnér-sånger. Så satt vi där och sjöng och tittade på bilderna. När vi kom till 'Mors lilla Olle' blev Nassen alldeles till sig. Björnen! Björnen! Sedan ville hon titta på björnen hela tiden, och varje gång utropade hon helt exalterad Björnen!

Senare på kvällen då hon sov sedan ett par timmar och jag kom in i rummet för att lägga mig, så satte hon sig plötsligt käpprätt upp i sängen och sa Björnen! Björnen!

Sedan dess är hon helt tokig i björnar. Tillsammans med Trollet kollade jag vad det går för filmer på Cosmonova, och när Nassen fick syn på isbjörnarna i Arctis - isbjörnarnas värld så utropade hon sitt vanliga, exalterade Björnen! Björnen! 

Nog är det fascinerande att ungar fattar direkt att en isbjörn är en björn när de lärt sig att brunbjörn är 'björn'. Helt lika är de ju faktiskt inte. Och varför i herrans namn har ungen fastnat just för björnar?

Jag plockade fram ett avsnitt av 'Nalle har ett stort blått hus' på YouTube, och där satt hon andäktigt och tittade. Och så fort Nalle inte var med i bild så ropade hon upprört Se björnen! Och Draken var snäll och hjälpte henne att spola fram. Hej då! svarade hon Nalle när programmet var slut.




Inga kommentarer: