tisdag 10 februari 2015

Klenshyttan

När jag åker söderut längs riksväg 50 passerar jag Klenshyttan med sin hyttruin. Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt att där vill jag stanna och titta någon gång. Så i våras, äntligen, blev det av. Jag skrev aldrig om det då eftersom jag kom hem till den där polisanmälan, som slog undan benen på oss rejält under några månader. Hur som helst,

Klensyttan är en bergsmansby i Ludvika kommun. Där framställdes tackjärn fram till 1920. Den första hyttan tros ha anlagts runt 1605. 1882 byggdes den befintliga masugnen. Vill man läsa mer kan man gå till Ekomuseum Bergslagens sida om Klenshyttan.

Där var jättefin och jag bestämde mig genast för att stanna där med barnen på årets semesterresa söderut. Jag tänkte att de skulle tycka att det var jättekul att springa där och leka riddare. Det gjorde de också. Tyvärr började det ösregna när vi var där, så besöket blev lite kortare än planerat. I närheten ligger Dammsjön med en badplats, det hade jag kollat upp, och dit hade jag tänkt att vi skulle bege oss om det var badväder. Det var det nu alltså inte, så jag vet fortfarande inte hur där är. Men hyttruinen rekommenderar jag verkligen. Där är mycket spännande att titta på och väldigt vackert med böljande gröna kullar, stora fina träd och hyttbäck. Det är välskött med bra parkeringsmöjligheter och plats att sitta och äta matsäck.

Det var svårt att fota i det vårblacka med starkt ljus med skarpa skuggor, så bilderna blev som de blev.


Rostugnen i förgrunden och masugnsbyggnaden bortom.


Rostugnen


Masugnsbyggnaden på närmare håll.


Masugnen. Här ser man den fristående ugnspipan som är uppställd på järnbockar, vilket tydligen inte var det vanliga.


 Uttappningshålet. Här syns järnbockarna tydligare.


Masugnen uppåt. Där uppe till höger ser man ett uttag för masugnsgas



Hisstorn - antar jag i alla fall att det är.


Gammal malmtunna?


Fönster in till (ruinen av) rådstugan.


Jag undrar om det inte var dit in vi tog oss för att äta vår matsäck medan det ösregnade. Upp för trappan och in genom porten låg en stor sal.


Kalkugn.


1 kommentar:

Mira sa...

Ah! Mumma för en hytt- och gruvnörd! Tack! den hamnar bums på besökslistan! Fina bilder!