tisdag 10 februari 2015

Trädgårdsdrömmar


Jag plockade in två säckar jord från uthuset för att de skulle tina. En säck såjord och en planteringsjord. Och så ställde jag en säck lecakulor ute på tvättstugutrappan, lättillgängligt. Jag började känna mig riktigt sugen på att plantera om krukväxter, ta itu med alla mina perennsådder och sätta sticklingar av olika gesneriacéer inför mässan. (i e Mässan, den med stort M). Så blev jag sjuk.

Under de senaste veckorna har jag i princip bara suttit i en fåtölj - ja bortsett från att röja nerkräkta och nedbajsade ungar, kläder och sängar då. Jag tror inte ni kan föreställa er förfallet här hemma - här där jag inte ens i vanliga fall hinner hålla jämna steg med framväxten av damm, skräp, klet, tvätt, disk och stök.

Men om det sjangserat rejält här hemma, så blomstrar det desto frodigare i mitt sinn. Jag har nämligen suttit och planerat trädgård. Nu när jag äntligen ska få bestämma själv så har drömmandet tagit fart igen och jag börjar få grundstrukturen klar för mig, mer klar för mig - tror jag. Tyvärr är jag föga konstnärligt lagd, jag har svårt att se saker framför mig i färdigt skick och jag har svårt att uppskatta mått och avstånd, men som sagt, jag tror att själva grunden är klar nu. Eller... rummen är klara, men inte alla väggarna. Gissa hur mycket gräsmatta som blir kvar, he he!

För närvarande finns det en (säger 1!) sittplats i trädgården (Fel, inte i trädgården, på tomten), närmare bestämt på verandan. Verandan ligger i norr och är det mest blåsiga stället på hela tomten. Ja men HUR tänkte de när de byggde? Där kan man sitta de där två dagarna per år - i bästa fall - när det är 30° varmt och vindstilla. Men de andra 363 dagarna då? Hittills är ytterligare tolv sittplatser planerade och här i skrivande stund inser jag att jag bör planera för en vintersittplats också. Någonstans där det är lä och där solen värmer lite där man kan ta med sig en sittdyna och en fårskinnsfäll och gå ut och sätta sig en stund med en termosmugg med te. Kanske i närheten av storhäggen, där fågelmatningen är. Man måste ha många sittplatser, för olika årstider, olika väder, olika ändamål: fika, drömma, äta, jobba, pausa, titta, läsa...

Planerade sittplatser:
  1. Till lilla förstukvisten ska jag köpa en kökssoffa, en dyna och några kuddar. Där ska man kunna ligga eller sitta och läsa. Golvet på förstukvisten är svart. Svart! Det innebär att man bränner sönder fötterna när man går barfota på det om somrarna. Ja men HUR tänkte de som byggde? Det ska målas om.
  2. På framsidan, som ska planas ut, ska rabatten* och de fasansfulla spretiga spireorna bort. Där ska bli en grusplan med plats för åtminstone två sittplatser, en i lä precis intill huset och en mellan förstukvist och jordkällaren, lite mer öppet. Ja, jag antar att det låter trist med "grusplan". Först hade jag tänkt att det skulle stenläggas, med natursten, men jag inser att det kommer att passa bättre med lätt rödtonat singel till huset.
  3. Jag ska ta ned några smågrenar längst ner på min manchuriska valnöt, och under den ska en tredje sittplats anordnas.
  4. En sittplats ska finnas uppe i köksträdgårdsdelen, intill "örtagården", där man kan sitta som en annan Ferdinand och lukta och lyssna på bi- och humlesurr.
  5. Innanför stora gången från grinden och upp mot huset (som ännu icke är) ska det också till en rosenpergola, en sådan där snirklig rund sak sak, ho ho, och där ska en sittplats finnas.
  6. Nedanför verandan ska rabatten* tas bort. Där ska det också vara grusbelagt. Där tänkte jag ha min hammock, som nu står inträngd på verandan, eller möjligen min gamla kyrkbänk, som också står inträngd på verandan.
  7. Längst ner mot granarna ska det bli en minilund med bergkörsbär. Under träden ska det göras en rund sittplats av gatsten med en vit cafémöbel. Där ska man kunna sitta och drömma om vårarna i körsbärsblomsregn.
  8. På tvättstugegaveln ska det plattsättas - eller möjligen gjutas "kullersten" och byggas ett ordentligt planteringsbord längs med husväggen. Där ska också finnas plantbord, à la handelsträdgård, och där ska finnas en sittplats där jag kan sitta och dricka kaffe och skriva etiketter till mina sådder och småplantor.
  9. Längs baksidan av huset ska jag plantera en thujahäck, innanför den, i min stora blå-gula rabatt (som måste flyttas lite utåt) ska en sittplats ordnas. Med häcken i klammerform räknar jag med att det ska bli lä och fint. Den ska inte vara så hög, häcken, i axelhöjd kanske, så att man sitter i lä.
  10. Bakom den planerade häcken sluttar det lite halvbrant mot nedre delen av trädgå... jag menar tomten. Västra delen av denna sluttning vill jag få bort genom att låta bygga en stödmur. Med stödmuren som utgång vill jag bygga en liten, liten hemlig trädgård. Där inne ska det finnas en sittplats - och bamburassel och vattensorl.
  11. I mittdelen av sluttningen ska jag anlägga en trappa. Trappan ska leda ner till en sittplats.
  12. I västra delen av sluttningen tänkte jag att det ska bli ett litet vattenfall ner till en damm. I ena änden av dammen ska det vara ett trädäck där man kan sitta. 
Ja, och så vintersittplatsen under häggen.
Och en och annan stol här och där på väl valda platser.

:)

Ja men, jag sa ju DRÖMMAR.



*  Och när jag säger att rabatterna ska bort, så är det inte så att den totala rabattytan ska minska, utan tvärt om!


Förtydligande:

Detta är en tomt

Detta är en trädgård
(Tasha Tudor)

Tomt

Trädgård
(Beth Chatto)

Tomt
 

Trädgård

6 kommentarer:

Viola_T sa...

Jättebra förtydligande av tomt kontra trädgård. Just så är det!

Drömmar brukar förverkligas, åtminstone till viss grad. Du vet ju vad du vill.

Scylla sa...

Tycker du det?! Bra! Kanske skulle jag ha skrivit till att en tomt är tvådimensionell medan en trädgård har tre dimensioner, även höjden.

Ja, jag hoppas verkligen att jag ska förmå förverkliga en del av det hela. Men jag är som sagt varken konstnärligt lagd eller särskilt praktisk, jag saknar helt erfarenhet av "anläggningsarbete" och är alltid väldigt feg när jag ska ge mig på sådan jag känner att jag inte behärskar. Jag vill helst gå sju kurser och ha fyra mästarbrev innan jag vågar ge mig på något :)

Mira sa...

:)

Tasha Tudor! Har du boken? Den där bilden där hon står med sin katt!!!

AnnA sa...

Älskar Tasha Tudor!

Scylla sa...

Ja, jag har boken. Får väl gå upp och kolla efter kattbilden. Jag kan inte riktigt se den framför mig.

Ja, hon är fin Tasha Tudor! :)

ST-doktor sa...

Oh ja, precis vad jag längtar efter på min tomt. Frodighet, massor av växter. En trädgård.