lördag 7 februari 2015

Min kollega

Läkare använder ordet kollega i en annan bemärkelse än vad jag var van vid. För mig är en kollega en person som jag jobbar tillsammans med. Någon som finns på min arbetsplats och som jag har ett regelbundet samröre med. För läkare är kollega en annan läkare och denna må befinna sig i Tasmanien, Pernambuco, Inuvik eller Chittagong.

Således är detta alltså en kollega:

Bashar al-Assad

Ja men, hur kul är det att kalla det här kräket kollega?!


Då är det det förvisso en stor tröst att jag även kan kalla den här mannen min kollega:

Denis Mukwege

Underbare, underbare Denis Mukwege! SOM jag beundrar denne man!

Jag har nu läst mig till att Mukweges utbildning bekostades av svenska Pingstmissionen. Om jag har förstått det hela rätt så var hans far pingstpastor och han är själv pingstvän. Pingstmissionen har också, tillsammans med Läkarmissionen och SIDA, varit med och bekostat hans sjukhus, Panzi Hospital. 

Jag ska nu erkänna att jag kanske inte hyst alltför varma känslor för Pingstkyrkan, men när jag ser här vad Pingstmissionen varit med om att åstadkomma, så har jag god lust att rusa sta och pussa till dem, varenda en i församlingen. Snacka om välinvesterade pengar! 



En film från PMU, Pingstmissionens Utvecklingsarbete. 


Man kan också stödja Panzisjukhuset via Läkarmissionen. Det har jag nu gjort, med två andelar. 

Och under dagens googlande har jag också upptäckt att det finns en biografi om Mukwege. Den ska jag läsa!



Inga kommentarer: