lördag 7 januari 2017

Levande och döda i Winsford


Jag har nog tänkt på Håkan Nesser som deckarförfattare. Och deckare läser jag ju inte längre. Men så fick jag någon idé om att jag skulle lyssna på 'Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö' och klev in på biblioteket. Den fanns inte inne. I stället hittade jag 'Levande och döda i Winsford'.

En kväll i november anländer en kvinna till byn Winsford på Exmoor i sydvästra England. Med sin hund bosätter hon sig i ett ensligt beläget hus uppe på heden. Hon använder inte sitt riktiga namn och hennes avsikter med vistelsen är oklara. Hon vandrar bland törnen, dimmor och vildhästar. Hon har bestämt sig för att överleva sin hund.

Hon har ett förflutet och en historia. Vad har hänt med hennes man? Är han i livet? Vem var han egentligen och vad var det som hände i Marocko för trettio år sedan?

Och är det någon som letar efter henne?

Spännande som fagerlund och riktigt bra. Så bra att jag fortsatt lyssna på Nesser. Jag gillar hans röst också - fast just den här läser han inte själv. Snyggt omslag också.

Inga kommentarer: