söndag 15 januari 2017

Skidor från tomten


Idag har jag då sannerligen inte gjort många knop. Jag sov i elva timmar och kom inte upp förrän halv tio. Efter en slöfrukost tog jag med mig Elisabet till grannbyn där de har ett fint skidspår. Det var andra gången hon åkte och hon kämpade på bra. Hon är fortfarande säker på att hon har fått skidorna av tomten och undrar över hur själva överlämnandet gick till. När fick jag dem egentligen av tomten så att jag kunde ge dem till henne? Under tiden vi åkte städade Maria och Stavro övervåningen. Snacka om bortskämd jag blivit!

Jag har varit på SFI och tiggt läroböcker, så dem satte jag i händerna på storebror Niko, 17 år. Han pratar bara engelska här hemma, men jag har märkt att han ofta översätter åt mamma Maria när jag säger något till henne, så jag har insett han kan betydligt mer svenska än han ger sken av. Och mycket riktigt klarade han det hela med bravur och satt här och plitade och kämpade i flera omgångar. Nu har han gjort upp med Gunilla, som är pensionerad lärare och den som hjälper Elisabet med hennes skolgång, att hon ska hjälpa honom ett par gånger i veckan. Lite kan jag ju göra, men de veckor jag har barnen är det svårt att få till det, liksom de dagar under mina barnlösa veckor då jag skjutsar till träningar. Förhoppningsvis får han plats på SFI snart - man har skickat in en ansökan - men det är ju inte för EU-migranter som för de flyktingar som kommer.

Maria fick sitta och träna på att skriva bokstäverna i sitt namn. Hon har aldrig fått lära sig varken läsa eller skriva. Jag försökte få Stavro att lära sig vårt alfabet - det bulgariska kan han - men han har någon spärr och vill inte försöka. Jag tror att han är osäker bara, för efter att ha nekat att fortsätta med mig, så satte han sig med Elisabet och försökte lite med hennes hjälp i alla fall. Bara jobba! säger han. Och alla vi andra runt familjen tjatar, men du måste kunna prata och läsa svenska också, hur ska du annars kunna få jobb?! Bångstyriga karl! Jag förstår inte varför det tar emot så mycket för honom.

Och bortsett från några adventsstjärnor är nu julen undanstädad. Det blir så mörkt och trist när man tar bort adventsljusstakar och -stjärnor. Jag borde köpa mig lite fler fönsterlampor att sätta upp istället.



Inga kommentarer: