söndag 22 januari 2017

Ulrika


Vi blev klasskamrater när jag började i ny klass vårterminen i 3:an. Vi umgicks inte jättemycket förrän någon gång i högstadiet. Sedan blev vi bästa vänner. Vi var oerhört tighta i många år.

När jag började läsa på läkarlinjen, träffade Lassepappan och ganska snart fick barn, så förlorade jag i princip allt övrigt i livet. Och när jag sedan flyttade till Dalarna så bröts kontakten med nästan alla mina vänner. Jag hann ju inte ens med det mest elementära i livet.

Det var nio år sedan vi sågs. När Trollet var nyfödd kom hon upp och hälsade på. Då bodde vi fortfarande i lägenheten i Borlänge.

Så kom hon i fredags och de nio åren var som bortblåsta. Vi har druckit vin* och pratat och pratat och pratat till långt in på nätterna.

Det har varit fint.


* Ja, där bröt jag min vita månad. Jag ska på kurs nästa vecka och då är det middag för alla deltagare. Serverar de vin då som kommer jag att ta ett glas. Och jag kommer att dricka vin när jag fortsätter ner till Mamma efter kursen. Men sedan får det vara bra igen, och jag tänker inte dricka något i februari - för så vitt det inte sker i sällskap med andra människor. Så får det bli.

Inga kommentarer: