fredag 20 januari 2017

Skuggsidan


Solen har sjunkit bakom Ändlösberg och vår sida av älven ligger i skugga. Men Djurmo klack lyser hon på.

Jag har jobbat sjukt mycket den här veckan. Jag ligger 25 timmar plus på flexen nu och det är inte bra för mig, med mitt knappt utläkta utmattningssyndrom.

Den här veckan har jag varit på beroendeavdelning. Egentligen ska jag bara vara på psykavdelning, men eftersom det ingår beroendejourer tyckte jag att det kunde vara rätt bra att uppdatera sig lite, och när en AT-läkare var besviken över att inte ha fått någon placering på "min" avdelning, så passade jag på att byta med henne. Jag tycker att det är kul med beroende också, men antagligen skulle jag tröttna rätt snart om jag var där en längre tid. Det måste kännas rätt tröstlöst när man sytt ihop allt runt patienten och ordnat ett omfattande nätverk av stöd med hjälp av kommunens missbruksenhet och öppenvårdspsykiatrin med kontaktpersoner hit, läkarbesök dit, psykologer, kuratorer, terapeuter och fan och hans moster och folk bara kommer tillbaka och tillbaka och tillbaka. En jävla sjukdom är det och man måste ständigt påminna sig att den nedsatta motivationen och förmågan att ta tag i problemet är en del av sjukdomsbilden, en förändring som sker i hjärnan och som den sjuke faktiskt inte riktigt kan rå för.


Inga kommentarer: