måndag 5 december 2011

Inte kaffet, tror jag


Nassan går inte upp i vikt riktigt som hon ska. Det är lite varannan vecka, så där. Ena veckan bra, nästa för lite. Barnmorskan tror att jag är stressad, och därför inte producerar tillräckligt med mjölk. Det känns väldigt konstigt. Jag har ju haft så väldigt mycket mjölk med de två andra. Men det kan kanske stämma. Den veckan då Nassan bara gått upp 60 g (de ska upp 100-200 per vecka) hade jag haft det väldigt tufft. Älsklingen jobbade över en del och var på jobbresa på helgen. Och på grund av olyckliga omständigheter fick jag flänga som en galning. Jag tyckte inte jag gjorde annat än satt i bilen och åkte hit och dit.

Hon pruttar en massa också. Riktiga surisar. Man häpnar över att en sådan söt liten unge kan vara så full av gaser och osa så väldans. Barnmorskan undrade om jag åt mycket lök och kål. Det kan jag inte säga att jag gör. Dessutom kan jag bara inte fatta hur det gasbildande i lök och kål kan gå över i mjölken. Att det blir gaser lokalt, i tarmen, är en sak, men att det skulle finnas "gasämnen" som tas upp i blodet och överförs till mjölken har jag faktiskt svårt att fatta. Jag kan verkligen inte komma på något jag äter som skulle kunna orsaka gaserna. Jag ser liksom inget system i det hela, att hon skulle vara särskilt drabbad vissa dagar och att jag då skulle ha ätit något speciellt. På vägen ut från barnmorskan behövde jag snutta Nassan, och då bläddrade jag i någon mammatidning, som låg där. Där stod det att kål och lök, kaffe och mejeriprodukter ibland kan orsaka gaser hos bäbisar. Suck!

Kaffe och mejeriprodukter är väl i princip det jag tycker är mest oumbärligt, och det är det enda jag äter/dricker varje dag. Till frukost Bollnäsfil och kaffe. Ofta mjölk till maten. Ost både på macka och i bit. Ofta grädde, creme fraiche, yoghurt eller gräddfil i maten.

Barnmorskan sa inget om kaffe och mejeriprodukter, trots att jag berättade att det enda jag petar i mig varje dag är just kaffe och mejeriprodukter. Kanske ville hon att jag skulle upptäcka det själv. Eller så är det inte alls så självklart detta man ska misstänka, som det lät i tidningen.

Vi kom överens om att jag ska försöka anteckna vad jag äter och hur Nassan mår. Jag har varit lite slarvig med det. Men sedan i fredags har jag låtit bli att dricka kaffe. Jag märker ingen skillnad på Nassan. Jag antar att jag får ge mig på mejeriprodukterna i veckan. Det innebär att jag förlorar kaffet också, eftersom jag dricker med hälften mjölk. Ja, inte bara, men det är då kaffet är som godast, och det är just det kaffet som jag absolut inte vill vara utan.

Och favoritkaffet är Sibyllans 'Riviera', d v s hälften franskrost och hälften italienskrost, tillagat i den allra enklaste typen av bryggare:

5 kommentarer:

kicki sa...

Funkar inte nån av mjölkersättningarna till kaffe? Havre-, soja- eller rismjölk, typ?
Men det där är min mardröm med, att behöva avstå mejeriprodukter! :-o

Lilla Mysan sa...

Out of the blue fick jag en tanke på gluten. Det har jag förstått går över i bröstmjölk. Då får man ju svårt att tillgodogöra sig maten och kan så vitt jag förstår bli gasig. Men kan så små barn bara glutenintoleranta? Ingen aning, faktiskt. Men skönt ändå att hon får ut gaserna, vår lilla kråka fick inte riktigt ut gaserna och fick därmed en himla massa knip :(

Alex sa...

Jag tänkte direkt på mjölkprodukter eftersom jag själv är känslig. Du kan ju ha sojamjölk i kaffet istället och se om det blir någon skillnad.

EvaP sa...

En sådan som jag har, efter tips från dig.

Kristin sa...

Jag har ju bara kunnat amma en av mina tre sorkar (mellankillen), och han är också den som haft knöligast med magen. Jag fick utesluta lök och kål och sånt, och till min stora sorg även Lasten med stort L för mig, choklad. Och så körde vi Sempers magdroppar också. Det fungerade, och när han kom upp i fyra-fem månaders ålder sedan ordnade magen till sig (och vi kunde sluta ha honom konstant inlindad i en handduk, maken till barn att kräkas alltså...)