onsdag 28 december 2011

Pans labyrint


Igår kväll såg vi Pans labyrint, Älsklingen och jag. Jag visste att den skulle vara otäck. Det var nog därför jag lät bli att gå och se den när den gick på bio. Men så inhandlades den på DVD för några år sedan *host*, och igår kväll var det då dags.

Ja men fy satan vad otäck den var! Jag blundade och höll för öronen under de vidrigaste partierna. Jag klarar helt enkelt inte av att bevittna tortyr, även om det "bara" är på film.

Den har ju fått övervägande fina recensioner, vad jag vet, men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag tilltalades av fantasydelen, men hade svårt för "verklighets"-delen eftersom den var så grym.

Recension från SvD finns här


Fast varför heter den Pans labyrint? Det har ju ingenting med Pan att göra. Förvisso var Pan en faun, men alla fauner är inte Pan. Och i originaltiteln står det Fauno. Nu kan jag förvisso inte spanska, men jag inbillar mig i alla fall att 'fauno' inte betyder Pan på spanska, utan helt enkelt 'faun'.

Inga kommentarer: