onsdag 14 december 2011

Opsis kalopsis


I natt när Nassan höll på och uffade, nuffade, puffade, sprattlade och snuttade på sitt maniska vis, tog jag helt sonika och klev upp ur sängen och satte mig framför datorn och snuttade henne. Klockan var halv tre eller halv fyra, jag minns inte riktigt. När hon somnat i min famn, lite ordentligt så där, gick jag tillbaka till sovrummet och tippade ner henne i hennes säng. Och dra på trissor, ungen sov ända till morgonen! Jag vet inte om det var en engångslyckträff, men jag tänker definitivt försöka igen. Det är som hon blir helt uppspeedad i det där beteendet om nätterna, och inte kan sätta stopp för det utan hjälp.

Det var komplett glashalt idag och jag vågade inte ge mig ut på min promenad, i synnerhet inte bärandes på en Nassa. Till råga på eländet började det regna vid middagstid också. När jag åkte och handlade igår tänkte jag att jag skulle gå in på Apoteket och köpa broddar, men jag glömde. Typiskt! Vägen, eller snarare vägarna, jag går sluttar alla uppför, mer eller mindre. Hade det varit helt plant hade jag kanske vågat tassa ut en försiktig runda. Jag vet hur jag tidigare år "fastnat" i övre byn, för att det varit så halt att det bara inte gått att ta sig ner för backen. Den gången hade jag vagn som jag skulle försöka hålla emot också (med litet Troll i). Jag minns faktiskt inte hur jag bar mig åt för att lösa det hela. I samma backe höll en bil på att bli överkörd av tåget här om året. Det gick bara inte att få stopp på bilen, så föraren hade valt att gasa utav bara helsike istället. Han klarade sig med en hårsmån, men jag vill minnas att bilen blev påkörd. Nå väl, i stället gjorde jag mitt yogaprogram, så någonting blev det i alla fall. Jag är fruktansvärt stel. Kan i princip inte sitta i skräddarställning ens. Jag måste träna. Jag måste bli mjukare. Jag måste gå ner de här kilona så att jag har något att sätta på mig.

Till middag gjorde jag kalops - för första gången i mitt liv. Det hade jag gott kunnat låta bli, för den var verkligen inte god. Jag undrar om det var kycklingfonden. Den fanns inte i något annat kalopsrecept. Jag tänkte att det nog skulle bli lite mustigare med fond, men så här i efterhand undrar jag varför det inte var kalv- eller oxfond i stället

Inga kommentarer: