onsdag 21 december 2011

Klockan fyra


Nassan är allmänt uffig, nuffig och sprattlig, så nu har vi gått upp ett slag för att se om det kan lugna ner sig.

Det fortsätter att knöggla med vikten. Sist vi var på BVC hade det lilla skrället bara gått ipp 47 gram på tio dagar, och då kände jag själv att, Nää, nu blir det tillägg. Det här går ju inte. Sköterskan höll förstås med. Men inte sjutton vill Nassan ha tillägg. Sköterskan tyckte att jag kunde börja med att ge henne en gång på kvällen. Börja med en deciliter. Vill hon ha mer, så gör mer. Flaska ska man inte använda, utan sked eller liten kopp. Första gångerna fick jag i henne 20 ml med sked innan hon började gråta och protestera. 20 sketna millilitrar! Sedan bara 10 eller inte alls. Då försökte jag med en spruta som jag stack in i mungipan samtidigt som hon fick snutta på mig. Ungefär 0,2 ml per tryck gick det att få i henne. Gav jag mer så rann det bara ut. Tre gånger per dag har jag givit henne, och ingen dag har jag fått i henne mer än 45 ml. Suck! Igår kväll gav jag henne flaska trots "förbud". Då gick det fortare, men mer än 30 ml ville hon i alla fall inte ha.

Förra veckan vägde hon bara aningen mer än fyra kilo. Hon är två månader nu, och alla tror att hon är nyfödd. Idag har vi tid på BVC igen, och jag hoppas verkligen att hon har gått upp minst 100 gram, så att jag kan slappna av lite.

3 kommentarer:

EvaP sa...

Det strålar om din flicka.

Jag håller tummarna och känner din oro genom raderna.

kicki sa...

Sötunge!!

Ring Amningshjälpen och rådfråga - jag har allt förtroende i världen för deras hjälpmammor, de är fantastiska!

Stefan Jansson sa...

En alldeles ny modell. Grattis.