onsdag 17 maj 2023

Regn

 

Det regnar som sjutton och det där ljudet är ju så trivsamt. Det behövs också. Jag hoppas att alla mina frön ute i dikena gror nu. Det blir inte riktigt samma sak när man springer och vattnar.

Så särdeles mycket textilt hann jag inte med. Jag fastnar liksom hela tiden. Tyget som ska bli förhänge fick jag packa ner igen, för jag hittade inte måtten jag skulle sy efter. Herregud! Hur många gånger har jag skrivit ner dem, liksom?! Men jag fick sicksackat tyget som ska vara till stolsdynorna och petade in det i maskinen. Sedan klippte jag stadkanten på duktyget och sicksackade det. Därefter var det dags att hänga det tvättade tyget och stryka fåll på duken och där tog det stopp. 

Det var överfullt i torkskåpet, så jag var tvungen att plocka ut och stryka allt som hängde och låg där i drivor. Och för att stryka var jag tvungen att röja av strykbrädan, som jag använt när jag planterat om växter så där var världens röra. Och när jag väl röjt strykbrädan så var jag tvungen att dammsuga och torka golvet, eftersom några av grejerna skulle komma att hänga ner på golvet under strykningen och jag ville inte ha dem nerskitade. Det tog sin tid. I väntan på att golvet skulle torka tog jag itu med att nysta garnhärvan jag köpte till stickvandringen. Min förbaskade nystmaskin är nog det sämsta köp jag någonsin gjort. Oförskämt dyr var den också tycker jag. 390 kronor och totalt värdelös.

Värdelös, köp ej!

Men sedan tog det stopp. I alla fall med de textila övningarna. Jag bakade ut brödet jag hade på jäsning, motade in ankorna, bar in kaninen i nattburen, doppade hönsben i olja (en tupp och en höna har kalkben), pratade en stund med två grannar som kom för att hämta bröd, släpade in mina fyra änglatrumpeter, bägarrankan, blomman för dagen och julstjärnorna eftersom de har hotat med snöblandat regn här. Sedan åt jag enväldigt försenad middag. 

Nu har det blivit alldeles för sent, igen. Baja mig!

Inga kommentarer: