torsdag 18 maj 2023

Vind

 

Blä vilken dag! Upp sent. Vidrigt väder, kallt grått och en ihärdigt blåsande isig nordanvind. Jag blir rent folkilsk när det blåser. Avskyr det. 

Fick duken fållad. Hjälpte till att få Trollungen färdig och fin till 9:ornas avslutningsmiddag. Tröstade förtvivlad Nasse. 

Har vi någon slipsnål? frågade Lassepappan. Fan vad jag blir galen på karlar! Jag har fixat - och betalat - alla kläder till ungen, och karln kan inte ens hålla ordning på sin egen slipsnål och har än mindre letat fram och putsat den. Vad trodde han, att jag skulle ha en slipsnål? Behöver jag säga att det var jag som knöt slipsen åt ungen? Inga mer mebisar i mitt liv, det blir jag bara mer och mer övertygad om för varje år som går. 

Jag var inte hemma förrän vid halv åtta, och då hade jag bara ätit ett äpple sedan frukost. 

Nu har jag slitit ihjäl mig med att få igång min stickning till morgondagens stickvandring. Det var stört omöjligt att få till ökning till höger med det tunna garnet och de hopplöst trubbiga rundstickorna no 4. Till slut gav jag upp och bytte till 3½, de var spetsigare. Nu har jag kommit igång såpass att jag tror att jag kan mönstret. 

Jag hade ju behövt sova lite ordentligt, men det är som det är. Upp tidigt i morgon och packa och fixa djur innan jag ger mig iväg. 15 grader och sol säger SMHI om morgondagen. Gud nåde - ja vem? - om det inte är bättre väder i morgon än i dag! Då går jag i ide. 

Inga kommentarer: