tisdag 16 maj 2023

Vila

 

Nu har faktiskt häggen slagit ut, sent omsider. Plommonet och körsbäret blommar också, men inte äppelträden. Och i morse när jag gick ut till djuren hörde jag göken för första gången - i öster. Morse och morse förresten, klockan var nog närmare elva. Jag vaknade vid fem och funderade allvarligt på att kliva upp, men tyckte att jag då skulle ha sovit lite för lite. Jag sov inget vidare i natt, var uppe och tog en Naproxen för jag hade så ont i ryggen att jag hade svårt att ändra läge i sängen. Klockan måste ha ringt vid åtta, men det minns jag inte ens och så vaknade jag, slutligen, halv elva. Gah!!!

Jag har varit snäll mot mig själv idag. Suttit i fåtöljen, druckit kaffe och gjort Duolingo i godan ro. Sedan mediterade jag. När hände det senast liksom? Och det fungerade så bra att jag kände mig alldeles inspirerad. Och eftersom jag kände mig så stel och öm efter allt trädgårdsarbete så gjorde jag mitt gamla gravidyogaprogram. Nu känner jag mig behagligt trött, väldigt avslappnad och förnöjd. Så där som det brukar kännas efter ett glas vin. Det är angenämt. 

Nu har jag krupit upp i sängen - mest för att datorn var här uppe - med en kopp kaffe. Det är förberett där nere med symaskin och framplockade tyger. En duk ska fållas. Tyg som ska bli till nya överdrag till stolsdynorna uppe i buan ska sicksackas och köras i maskinen så att det är färdigkrympt. Ett gammalt lakan ska klippas till, sicksackas och tvättas och bli till bakdukar att ha i jäskorgarna. Och slutligen ska det bli förhänge till tarrsängen uppe i buan av ett tyg. Tänk om jag får det här gjort! Tygerna har legat på vänt i flera år. 

Inga kommentarer: