tisdag 2 maj 2023

Promenader och surdegar

Jag kom mig ut på min promenad. Nära två timmar gick jag. så nu får jag en klapp på axeln av mig själv. Jag behöver vara lite snällare mot mig själv. Solen sken, mestadels, men vinden var riktigt kall och det forsade, bubblade och skummade i bäckarn,

Där var gott om tussilago i dikena. Jag har sett dem i en rondell i Falun tidigare, men inte här. Fast det kanske inte är så konstigt, när jag stapplar ut till bilen om mornarna, och stupar i säng när jag kommer hem om kvällarna. När skulle jag se tussilago? I övrigt såg jag baske mig ingenting grönt eller blommande alls, förrän mot slutet, när jag gick längs vägen och faktiskt såg vitsippor. Längre än så har det inte kommit här. 

Jag älskar att gå, men det känns att jag blivit äldre. Tidigare har jag kunnat gå i princip hur långt som helst, även när jag varit helt otränad. Nu kände jag av rumpan mot slutet.  

Egentligen behöver jag gå på två sorters promenader. Dels den mer introspektiva, monotona, rytmiska meditativa promenaden, dels den utåtriktade, nyfikna, upplevande med många stopp för att titta och lyssna och många stickspår. Dagens promenad var mer av det förra typen, även om jag plockade en hel del tomburkar och flaskor på vägen hem och då var nere och klev och hoppade i dikena. 


Jag har deklarerat. Sista dagen. Alltid sista dagen. Jag begriper inte varför, jag ska ju bara räkna ut hur mycket jag får dra av för resorna och fylla i det. Hela proceduren tar inte tio minuter ens. Nå ja, en surdeg ur världen. 

Bilskroten är kontaktad. De brukar skifta däck åt mig. Det har inte blivit gjort än, de varnade ju för vädret som blev förra veckan, så jag har legat lågt, men i morgon förmiddag ska jag dit och få det gjort.

Halm har jag också lyckats få fatt på. Jag har varit utan några veckor men bara inte orkat ta tag i det. De jag köpt av i alla år har slutat med halm och han jag köpte av förra året hade ingen att sälja. Tack och lov fick jag tag i via Marketplace. Jag åker dit i morgon middag och hämtar.

Jag pratade lite med "min" snickare om hjälp med att göra en ny trappa till stugan i buan i höstas när vi sprang på varandra i vallokalen. Nu har jag tagit tag i det också och messat över frågan på nytt med bilder och mått bifogade. 

Fyra surdegar ur världen - om snickar-Mats säger ja. 

Inga kommentarer: