fredag 5 maj 2023

Inga ormar

 

Inte förrän jag lyssnade på senaste avsnittet av Naturmorgon igår och de pratade om ormar så kom jag upp ur fåtöljen. Klockan var nog fyra på eftermiddagen. Jag blev sugen på att gå upp till Puttkojan, för där har jag sett mycket huggorm tidigare vårar. Dessutom är det uppför, uppför, uppför och bra träning inför att så sakteliga komma igång och springa.

Inte såg jag några ormar. Kanske är det för kallt än. Det låg snö kvar på sina ställen där uppe och nordanvinden var riktigt isig. 


Fika i Puttkojan

Tussilago och tibast, någon enstaka vitsippa, det är allt som kommit igång här. En rödstjärt såg jag, har inte sett någon i byn än, och en tjäder gick över vägen framför mig. Några myror på en stock, i övrigt inget som kröp eller flög. 

Trots två och en halv timmas promenad, hälften stadigt uppför, så kände jag i alla fall inte av rumpan och det gick förvånansvärt lätt. Jag kanske ska våga mig på att börja med 5K-appen i alla fall. 


Sjukdomskänslan, som jag uppenbarligen sparkade liv i igen när jag tog ut mig, sitter i. Huvudvärken, halsontet, känslan av att det är helt tjockt i huvudet. Det var ju för att vila lite från den jag skulle vara sjukskriven. Jag är en usel konvalescent. Och idag måste jag iväg och storhandla, för ungarna kommer i kväll. Jag har i alla fall skrivit en ordentlig inköpslista och gjort en matsedel för veckan. 5 affärer behöver jag in i och så hämta ut ett paket. 

Nu är det dags för andra baljan kaffe och en macka. Sedan ska jag ut till djuren, duscha och ge mig av. 

Inga kommentarer: